Alle uitgaven

44. Christiaan Weijts - Hitteschilden

Overigens is er vrijwel geen criticus die begrijpt dat mijn ­verhalen alle op een of andere wijze waar zijn, net zoals ­bijvoorbeeld het boek Jona(s), Genesis of het H. Evangelie. Het moet kleingesneden en ­gewogen kunnen worden, en ­opgegeten, anders geloven ze het niet: de Nederlander is door al die melk sneeuwblind en daarbij meteen ook maar symboolblind ­geworden.
Gerard Reve, Brieven aan Josine M.

Symboolblindheid: weinig kon Gerard Reve zo ergeren als de neiging van sommige lezers om alles letterlijk te interpreteren. In dit essay gaat Christiaan Weijts, die deze afkeer deelt, dieper in op symbolen en ironie in Reves literatuuropvatting. De cultuurkritiek die hier uit spreekt is alleen nog maar relevanter ­geworden, in onze tijd van sociale media, ontlezing en zeggen waar het op staat.

Christiaan Weijts (1976) is schrijver en essayist. Hij publiceert in De Groene Amsterdammer en NRC, en schreef romans als Art 285b (2006), Euforie (2012) en De goddelijke comedyclub (2024).

   Omvang: 28 p.
   Formaat: 13x 20 cm
   Vormgegeven door Huug Schipper, Studio Tint
Afwerking: omslag met flappen; cahiersteek
   Oplage: 150 exemplaren plus enkele exemplaren hc
   Prijs: uitverkocht
   2024


43. Jan Paul Hinrichs - Bremmerianen

Julie de Graag (1877–1924), aan wie museum Escher in het Paleis in 2024 verrassend een tentoonstelling wijdt, geldt als een onbekend genie van de Nederlandse grafische kunst. Honderd jaar geleden maakte zij, in kleine kring bekend door haar minimalistische hout­sneden van planten, dieren en landschappen, een einde aan haar leven. Julie de Graag is het middelpunt in Bremmerianen, een essaybundel van Jan Paul Hinrichs met levensportretten van tien enigszins in de luwte opererende kunstenaressen met veel klasse. Allen hadden ze ooit les van 'kunstpaus' H.P. Bremmer en werkten in een sobere, ­precieze stijl.

Bremmerianen is een speurtocht binnen een nooit eerder beschreven ­intrigerende kunstwereld vol verborgen levensgeschiedenissen van tien ongehuwde dames van stand, veelal wonend in grote huizen in Den Haag en Laren. Hier komen we ook jonkvrouw Anna Egter van ­Wissekerke tegen die De Stijl-man Vilmos Huszár naar ­Nederland haalde, maar van haar ouders niet met hem mocht trouwen. Tjitske van ­Hettinga Tromp, door Charley Toorop geportretteerd, staat centraal met haar oorlogsdagboek uit Zaltbommel, Bertha van Hasselt met haar portretten van de onlangs via een spectaculair dagboek herontdekte kunste­nares Sanne Bruinier, art nouveau-schilderes Louise van ­Blommestein met haar bruuske vertrek uit Laren naar het antropo­sofische centrum Dornach. Literaire connecties spelen hier ook, want enige kunstenaressen zijn literair begaafd en publiceren.

Bremmerianen is geschreven op grond van uitvoerig archiefonderzoek. De uitgave is ruim geïllustreerd met veel onbekend materiaal, onder andere met de voor zover bekend eerste foto's van Julie de Graag die boven water zijn gekomen.

Jan Paul Hinrichs publiceerde De laatste landheer, een essaybundel over Ivan Boenin, en De melancholie van een residentie, een portret van J.J. Voskuil in Den Haag. Onlangs verscheen van hem Mysterie van voorbij, een door Emo Verkerk geïllustreerd biografisch essay over J. van Oudshoorn. Boeken van Jan Paul Hinrichs zijn vertaald in het Duits, Engels, Italiaans, Oekraïens en Russisch.

   Omvang: 140 p.
   Formaat: 13x 20 cm
   Vormgegeven door Huug Schipper, Studio Tint
Afwerking: genaaid gebrocheerd
   Oplage: 150 exemplaren plus enkele exemplaren hc
   Prijs: € 24,50
   Verzendkosten (binnen NL): €4,50
   2024


42. Carlijn Brouwer - Jezelf opheffen door in andermans hoofd te wonen

In 1997 debuteerde Menno Wigman met ’s Zomers stinken alle steden. Hij gooide direct hoge ogen als dichter, en Zwart als ­kaviaar (2001) was zijn definitieve doorbraak. Minder bekend is echter dat Wigman toen al bijna twintig jaar actief was als vertaler.

Hij vertaalde onder meer gedichten van Thomas Bernhard en Charles Baudelaire, en van de minder bekende Else Lasker-Schüler en Gottfried Benn. Het morbide, romantisch-­decadente wereldbeeld van deze Franse en Duitse schrijvers stroomt rechtstreeks over in Wigmans eigen poëzie.

Deze tekst vormt een inleiding op het vertaaloeuvre van Menno Wigman, en laat zien hoe hij de dichter kon worden die Nederland zo liefhad.

Carlijn Brouwer (1989) is vertaler uit het Frans en redacteur. Ze schrijft maandelijks columns op Schuinschrijvers.nl. ­Recente vertalingen: Kwallen hebben geen oren van Adèle ­ Rosenfeld (De Bezige Bij, 2023) en Hallo hufter van Virginie ­Despentes (De Geus, 2025).

Omvang: 24 p.
   Illustraties: paginagrote foto van Menno Wigman, gemaakt door Klaas
Koppe; afbeeldingen boekomslagen op binnenzijden omslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
   Formaat: 13 x 20 cm
   Uitvoering: genaaid gebrocheerd; omslag met flappen
   Oplage: 100 exemplaren plus enige h.c.
   Prijs: €15 (verzendkosten NL €4,50)
   2024


41. J. Heymans - Canasta op Curacao

August Willemsen (1936-2007) was, naast hartstochtelijk brievenschrijver en essayist, een meestervertaler van Portugese en Braziliaanse literatuur. Hij introduceerde onder meer het werk van Fernando Pessoa en Carlos Drummond de Andrade in ons taalgebied. Minder bekend is dat Willemsen ook werk uit het Papiaments heeft vertaald, met name dat van de Antilliaanse ‘volksdichter’ Pierre Lauffer. Daartoe maakte hij twee keer een studiereis naar Curaçao. Hij ontmoette niet alleen allerlei Antilliaanse schrijvers op het eiland, en natuurlijk vrouwen, maar hij wist er ook de weg naar de drank te vinden. Het maken van die vertalingen uit het Papiaments bleek uiteindelijk veel meer voeten in de aarde te hebben dan hij had voorzien, het bleef hem achtervolgen, ook na zijn ‘emigratie’ van Amsterdam naar Australië.
J. Heymans (1954) is essayist. Hij schreef onder meer monografieën over Armando, Willem Brakman, Cherry Duyns, Simeon ten Holt en J.J. Voskuil. Zijn meest recente publicatie: de dichtbundel Alsnog (2024).

   Omvang: 196 p.
   Formaat: 14,5x 22,5 cm
   Vormgegeven door Huug Schipper, Studio Tint
   Gedrukt door drukkerij RaddraaierSSP
   Ingenaaid gebonden in heel linnen band (met
   stofomslag) door Herman van Waarden, Binderij In de nok
   Oplage: 150 exemplaren plus enkele exemplaren hc
   Prijs: €49,50
   Verzendkosten (binnen NL): €5,95
   2024


40. C.J. Aarts - De eerste druk

De eerste druk is het voorproefje van een omvangrijke bibliografie van Gerard (Kornelis (Franciscus, Markies) van het) Reve door C.J. Aarts. Deze bibliografie begint met De Avonden en zal deo volente voorjaar 2025 verschijnen bij uitgeverij Fragment.

De eerste druk verschijnt ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘70 x De Avonden, 100 jaar Reve’ in Huis van het boek te ’s-Gravenhage. Daarin zijn van 12 juli 2024 t/m 5 januari 2025 alle Nederlandse omslagen van Gerard Reve’s beroemde debuutroman De Avonden (Een winterverhaal) te zien. Tussen 1947 en 2023 beleefde het boek 70 drukken.

De boeken zijn grotendeels afkomstig van verzamelaar en Reve-liefhebber Albert Wulffers, van wie op 14 december (de 101ste geboortedag van Reve), ook bij uitgeverij Fragment, een publicatie zal verschijnen over het werk van Ies Spreekmeester, de ontwerper van het omslag van de eerste druk van De Avonden, onder de titel Man met hoed moet zijn jongeman zonder hoed.

   Omvang: 8 pagina’s omslag en 12 pagina’s binnenwerk
   Illustraties: binnenzijde omslag (fondsaanbieding Najaar 1947 – De Bezige Bij)
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
   Formaat: 12 x 21 cm
   Uitvoering: cahiersteek
   Oplage: 150 exemplaren plus enige h.c.
   Prijs: uitverkocht
   2024


39. Frank van Dijl - 'Ik moet weer aan het werk. Echt hoor, mijn boek moet af'

Met 'Ik moet weer aan het werk. Echt hoor, mijn boek moet af' voltooit Frank van Dijl zijn zesdelige reeks beschouwingen over de ­reisbrieven die Gerard Kornelis van het Reve publiceerde in het tijdschrift Tirade (1962–1966) en vervolgens bundelde in Op weg naar het einde (1963) en Nader tot U (1966).
Beide boeken sloegen aan, waardoor een einde kwam aan de 'jaren van tasten, zoeken en dwalen' die waren gevolgd nadat het succes van De Avonden (1947) was weggeëbd. Reve had zijn nieuwe vorm gevonden, maar de magie leek nog voor het voltooien van Nader tot U uitgewerkt: de laatste brieven ­kwamen slechts moeizaam tot stand.
Frank van Dijl (1951) is journalist. Over het debuut van Gerard Reve publiceerde hij De Avonden forever. Hij schreef over boeken en schrijvers in kranten en tijdschriften en is ­redacteur van de tweewekelijkse opiniekrant Argus en de ­literaire website Tzum.


   Omvang: 68p.
   Illustraties: binnenzijde omslag (omslagen Tirade)
Register: op alle 6 delen
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
   Formaat: 13 x 20 cm
   Uitvoering: genaaid gebrocheerd
   Oplage: 125 exemplaren plus enige h.c.
   Prijs: uitverkocht
   2024

38. Nop Maas - Wie moet ik anders herhalen? Citaten en allusies in de geschriften van Gerard Reve

Aan zijn dierbare vriendin Josine Meyer schreef Gerard Reve: 'Ik maak de indruk iets gelezen te hebben, omdat ik van het weinige dat ik ken, een zeer intens profijt trek. En mijn thans niet meer fotografiese, maar toch nog behoorlijk funksionnerende geheugen is een geweldige steun. Ik woeker met 32 citaten, 59 Bijbelplaatsen, 9 boeken over kunsttheorieën, 13 boeken over religie, & daarbij een scherp, goed determinerend & vooral goed ordenend verstand.'

Teksten van derden nemen in de geschriften van Reve de vorm aan van citaten, allusies en ­parafrasen. In dit boek biedt Nop Maas daarvan in 1852 lemma's een eerste ­ inventarisatie: veel uit de Bijbel, maar ook een en ander van schrijvers als Nescio, Willem Frederik Hermans en Louis-Ferdinand Céline en wat hij opving en onthield in het dagelijkse leven.

Omvang: 340 p.
Formaat: 14,5x 22,5 cm
Vormgegeven door Huug Schipper, Studio Tint
Gedrukt door drukkerij RaddraaierSSP
Ingenaaid gebonden in heel linnen band (met
stofomslag) door Herman van Waarden, Binderij In de nok
Oplage: 175 exemplaren plus enkele exemplaren hc
Prijs: €49,50
Verzendkosten (binnen NL): € 9.50

2024


37. Arjan Peters - Wie dit ziet heeft de nacht overleefd

Het is 75 jaar geleden dat Hanny Michaelis (1922-2007) debuteerde met de dichtbundel Klein voorspel (1949). Er ­zouden nog vijf dichtbundels volgen, de laatste in 1971. Daarna leek de bron opgedroogd. Nog maar een enkel ­gedicht overleefde haar legendarische zelfkritiek. Maar wat aan de prullenmand ontkwam, zo laten postume edities van de Verzamelde gedichten zien, verdient niet zelden een klassieke status.
Literair criticus Arjan Peters (1963), die Hanny Michaelis ook enkele malen interviewde, doet met deze beschouwing een voorstel om het bestaande beeld van haar poëzie (sobere getuigenissen van gemis en eenzaamheid) te herijken. De ­ontnuchtering die haar handelsmerk was, kan de hoop en ­vitaliteit nooit volledig tenietdoen; aandachtige herlezing van deze bijzondere gedichten brengt dat aan het licht.

   Omvang: 32 p. met illustraties
   Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
   Formaat: 13 x 20 cm
   Uitvoering: genaaid gebrocheerd
   Oplage: 100 exemplaren plus enige h.c.
   Prijs: uitverkocht
   2024


36. Cyrille Offermans - Thomas Bernhard, Een beschadigd leven

De Oostenrijker Thomas Bernhard (1931–1989) is een van de belangrijkste, radicaalste en meest omstreden ­auteurs van de naoorlogse Duitstalige literatuur. Zijn romans en theaterstukken getuigen van een ­ongekend pijnlijke ­levensgeschiedenis: als ongewenst kind ­opgegroeid in vernederende armoede en in een ­omgeving waarin ook na de oorlog de nazistische ­mentaliteit nog springlevend was, werd hij bovendien levenslang gekweld door levensbedreigende ziektes. In zijn literaire werk vocht hij terug: soms cynisch en verbitterd, soms oergeestig en verrassend solidair, altijd messcherp en in een unieke ­bedwelmende stijl.  

Cyrille Offermans (1945) is schrijver, essayist en criticus. Publiceert regelmatig in De Groene Amsterdammer, de lage landen en ZOUT.

   Omvang: 140 p. met illustraties
   Formaat: 14,5x 22,5 cm
   Vormgegeven door Huug Schipper, Studio Tint
   Gedrukt door drukkerij RaddraaierSSP
Ingenaaid gebonden in heel linnen band (met
stofomslag) door Herman van Waarden,
Binderij In de nok
   Oplage: 150 exemplaren plus enkele exemplaren hc
   Prijs: uitverkocht
2024


35. Piet Gerbrandy - Pelgrimsliederen

Gerard Reve (1923–2006) was een van de meest geruchtmakende schrijvers uit ons taalgebied. Vooral bekend om tragikomische romans als De Avonden, De Taal Der Liefde en ­Bezorgde Ouders, geldt hij onder liefhebbers ook als een groot dichter, wiens poëzie op ironische wijze aan de ­grootste mysteries van het leven raakt, juist doordat de dichter geen taboe uit de weg gaat. En misschien moeten de brieven­boeken Op Weg Naar Het Einde en Nader Tot U (1963–1966) wel beschouwd worden als de meest onthutsende reeks prozagedichten uit het Nederlandse taalgebied.

Piet Gerbrandy (1958) is classicus, dichter en essayist. In 2023 verscheen zijn leerdicht Niets dan dit. Een lijflied voor de ziel. De essaybundel Grondwater (2018) werd bekroond met de J. Greshoff-prijs.

Omvang: 40 p.
   Formaat: 14 x 24 cm
   Frontispice: portret van Gerard Reve uit 1983 door Klaas Koppe
   Vormgegeven door Huug Schipper, Studio Tint
   Gedrukt door drukkerij RaddraaierSSP
   Ingenaaid gebonden in heel linnen band (met stofomslag) door Herman van   
   Waarden, boekbinderij In de Nok
   Oplage: 125 exemplaren plus enkele exemplaren hc
   Prijs: uitverkocht
   2023


34. Frank van Dijl - Misschien maak ik het mezelf veel te moeilijk

In 'Brief Uit Het Verleden' en 'Brief Door Tranen Uitgewist', beide geschreven in 1964 en deel uitmakend van Nader tot U, brengt Gerard Reve zo'n tachtig mensen ter sprake. Sommigen blijven anoniem, anderen worden vagelijk aangeduid, weer ­anderen met voornaam en initiaal en tenslotte zijn er mensen die Reve met volledige naam noemt.
In 'Misschien maak ik het mezelf veel te moeilijk', het vijfde deel van een serie waarin Frank van Dijl de reisbrieven van Gerard Reve aan een nadere beschouwing onderwerpt, krijgen de mensen die vaak opdoemen in alcoholische ­visioenen gestalte en waar mogelijk een naam, zoals de ­schilderes die in een ijskoude januarinacht een drenkeling uit de ­Lauriergracht probeerde te redden.

Omvang: 60p.
Illustraties: binnenzijde omslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: genaaid gebrocheerd
Oplage: 125 exemplaren plus enige h.c.
Prijs: uitverkocht
2023


33. Pauline Kleijer - Cinema Express

Pauline Kleijer laat in Cinema Express • Over treinfilms en filmtreinen zien dat de spoorwegen onlosmakelijk verbonden zijn met de cinema. Al sinds de eerste filmvertoningen vermaken treinen het publiek en nemen het mee op reis. De trein is veel meer dan alleen een filmlocatie: hij stuwt actiefilms voort, brengt geliefden bij elkaar, illustreert klassenverschillen en dient als katalysator van het lot.

Kleijer onderzoekt aan de hand van vele voorbeelden uit de filmgeschiedenis wat deze twee grote 19de-eeuwse uitvindingen aan elkaar te danken hebben, in welke opzichten ze op elkaar lijken, en hoe het spoor als metafoor dient voor de grote levensvragen. Onderweg passeert Cinema Express tal van filmschatten, oud en nieuw, bekend en onbekend, van The General tot Mission Impossible en van Trans-Europ-Express tot Paddington 2.

Pauline Kleijer is werkzaam als freelance filmjournalist en eindredacteur. Ze studeerde muziekwetenschap en culturele studies. Sinds 1999 schrijft ze filmrecensies, interviews en achtergrondartikelen voor de Volkskrant.

   Omvang: 88 p. met tientallen illustraties
   Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint 
   Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: genaaid gebrocheerd

   Oplage: 200 plus enige hc exemplaren
   Prijs: uitverkocht
2023


32. Bob Polak - Bij het dagboek van Max de Jong

De faam van Max de Jongs Dagboek berustte jarenlang op een mythe, ­verspreid door uitgever Geert van ­Oorschot. Maar zijn familie hield de ­publicatie van het dagboek tegen. In 2016 verscheen het alsnog ­bij Van Oorschot.
   Publicist Bob Polak en grafisch ontwerpers Piet Schreuders en Huug Schipper doken via het Dagboek in het leven en werk van de dichter, ­essayist en vertaler Max de Jong (1917–1951), die enige ­bekendheid had verworven met zijn lange gedicht Heet van de naald. Zie: Polak, Bij het gedicht Heet van de naald (Fragment 2022).
Bij het Dagboek van Max de Jong is een levendig vormgegeven analyse van de personen, omstandigheden en beslom­meringen uit het ­dagelijks bestaan van Max de Jong. Bob Polak toont aan dat de auteur ­en passant een indrukwekkend maatschappelijk beeld schetst van de ­eerste ­naoorlogse jaren (1947–1951): de woningnood, de schaarste en de gebrekkige medische kennis. En overal was de nagalm van de Tweede Wereldoorlog nog te horen.
Polak verkent het leven van De Jong aan de hand van diens omgang met buren, vrienden en leveranciers, zijn bezoeken aan eethuizen, dansscholen en bioscopen, alsmede zijn moeizame zoektochten naar vrouwen en ­vertaalwerk. Ook zijn contacten met ­beroemde tijdgenoten als G.K. van het Reve, Hanny Michaelis, Willem Frederik Hermans, Geert van Oorschot en Emiel van Moerkerken komen aan bod.

Het Dagboek zelf is nog slechts antiquarisch verkrijgbaar, maar integraal te raad­plegen op www.uitgeverijfragment.nl

   Omvang: 312 p. met tientallen illustraties
   Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint en Piet Schreuders
   Formaat: 17,5 x 24 cm
Gewicht: 905 gr.
   Uitvoering: ingenaaid gebonden door Boekbinderij In de Nok
   Oplage: 200 exemplaren
   Prijs: € 45,00 (+ € 9,00 verzendkosten NL)
2023


31. Jack van der Weide - De trolleybussen van Willem van Genk

Kunstenaar Willem van Genk (1927-2005) maakte uit afval en kartonnen doosjes kleine trolleybussen, die tot de meest fascinerend onderdelen van zijn artistieke oeuvre behoren. Jack van der Weide, biograaf van Van Genk, onderwerpt ze in deze publicatie aan een nauwkeurig onderzoek. Want zijn het wel alleen trolleybussen die we zien? Waar haalde Willem van Genk zijn bouwmaterialen vandaan? En hoe ontstond zijn fascinatie met trolleystad Arnhem?

Tientallen foto's illustreren de tekst en tonen allerlei facetten van deze veelgeroemde, unieke werken die tegelijkertijd vertedering en onrust oproepen.

‘Van Genk is in een web gevangen, zoals iedereen, maar hij heeft toch het overzicht over het geheel behouden.’ - Willem Frederik Hermans

‘Van Genk’s trolleybuses remind us that the speed and power of machines are no less temporary than ours and that the junkyard is the destination of the rider and the ride.’ - Albert Mobilio

‘Ce sont vraiment les totems de la culture citadine occidentale. Van Genk réussit avec une incroyable ingéniosité à nous présenter notre univers familier à la lumière de l’étrangeté.’ - Michel Thévoz

Omvang: 36 p.
2023
Vormgeving: Evelien Doornebal
Formaat: 14 x 21 cm
Uitvoering: genaaid gebrocheerd
Oplage: 100 plus enige hc exemplaren
Prijs: uitverkocht

Enkele exemplaren nog verkrijgbaar via de auteur (jackvanderweide64@gmail.com)


30. Frank van Dijl - Alles wat ik vertel, zal eenzaam moeten zijn

Sinds het verschijnen van Op weg naar het einde was Gerard Kornelis van het Reve wat we nu een BN’er zouden noemen. Het boek beleefde herdruk op herdruk, de eeuwige geldzorgen behoorden tot het verleden. In zijn nieuwe onderkomen in Greonterp zette Reve zich aan wat Het Boek van het Violet en de Dood had moeten worden.

'Alles wat ik vertel, zal eenzaam moeten zijn’ is het vierde deel van een serie waarin Frank van Dijl de reisbrieven, die Gerard Reve bundelde in Op weg naar het einde (1963) en Nader tot U (1966), aan een nadere beschouwing onderwerpt. Hij ontrafelt het verhaal van de geheimzinnige man die met 'een uitvinding van krijgskundige aard’ bij vader Van het Reve aanklopte toen Gerard ‘nog een kleine jongen was’.

Frank van Dijl (1951) is journalist. Over het debuut van Gerard Reve publiceerde hij eerder De Avonden forever. Hij schreef over boeken en schrijvers in kranten en tijdschriften en is als redacteur verbonden aan de literaire website Tzum.

Omvang: 55 p.
2023
Illustraties: binnenzijde omslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: genaaid gebrocheerd
Oplage: 125 exemplaren
Prijs: Uitverkocht


29. L.H. Wiener - Benno Barnard en Jeroen Brouwers

Evenals L.H. Wiener heeft Benno Barnard vele jaren lang een hechte vriendschap en een uitgebreide correspondentie onderhouden met Jeroen Brouwers. Een traumatische gebeurtenis in de levens van zowel Brouwers als Barnard was de dood van een kind. Brouwers verloor zijn zoon Daan en Barnard zijn dochter Anne. Dit gedeelde leed heeft niet kunnen voorkomen dat beide mannen gedurende een niet beëindigde periode gebrouilleerd raakten.

In Barnards publicatie Dagboekaantekeningen van een middeleeuwer schrijft hij een 'in memoriam Jeroen Brouwers' dat voor Wiener hapert in toon en stijl, terwijl toch tegelijkertijd het besef blijft overheersen dat alleen al de gedachte aan het verliezen van een kind onverdraaglijk is.

Omvang: 20 p.
2023
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: cahiersteek
Oplage: 75 exemplaren
Prijs: Uitverkocht


28. Marc Kregting - Nu zoveel jaren zijn voorbijgegaan

Gerard Reves zesdelige Verzameld werk opent met De Laatste Jaren Van Mijn Grootvader. Hij schreef dat verhaal waarschijnlijk op 21-jarige leeftijd. Bij de ­uitbundige ontvangst van Reves vroege werk bleef het onder­belicht. Dat gegeven was voor Marc Kregting als bijna afgestudeerd neerlandicus ooit aanleiding om een opstel over het verhaal te maken.

Toen die tekst verscheen in het letterkundeblad ­Bzzlletin, was de Muur net gevallen en leefde Reve nog. Meer dan drie decennia later herleest Kregting zijn ­opstel dat min of meer ook zijn debuut was. Wat is er ­veranderd, met de reputatie van Gerard Reve, met lezen, met literatuur? Onherroepelijk wordt de essayist ­geconfronteerd met zijn jongere ik.

Marc Kregting (1965) groeide op in Nederland en woont in België. Op zijn naam staan zestien titels, van proza­gedicht (Dood vogeltje) over pamflet (Zij zijn niet van Jeremia) naar salontafelwerk (Koffie). Hij beheert het weblog De Honingpot. Kregtings recentste boek De encyclopedieën van de val (2022) werd lovend ontvangen.

Omvang: 44 p.
2023
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Afwerking: genaaid gebrocheerd
Oplage: 100 plus enige hc exemplaren
Prijs: Uitverkocht


27. Jan Paul Hinrichs - De melancholie van een residentie

Jan Paul Hinrichs onderzoekt in De melancholie van een residentie de rol van Den Haag in het werk van J.J. Voskuil. Rond de Vruchtenbuurt, waar hij zijn jeugd doorbracht, vindt Voskuil steeds ‘een vreemde, onwereldse stilte, zoals die er ­alleen in Den Haag kon hangen’. Verlaten, nachtelijke straten zijn bevolkt door ‘nette, kleine burgers, die hier leefden in het goed ­vertrouwen dat ze door de dood vergeten zouden worden. Misschien was dat wel het meest kenmerkende voor Den Haag’.

Op Haagse straten projecteert Voskuil, overal in zijn oeuvre, zijn ­behoefte aan veiligheid, stilte en onthechting. Het essay legt de verborgen Haagse ­binnenwereld van Voskuil bloot: over zijn ­geboortestad slaat hij een bijzondere toon aan, met een gevoelsdiepte die hij elders niet laat ­blijken. Op vrienden en collega’s knapt Voskuil af, maar zijn Haagse jeugd blijft hij trouw.

Jan Paul Hinrichs (Den Haag, 1956) schreef boeken over de steden Lviv, Odessa en Riga als literair thema en een ­biografie van de slavist ­Nicolaas van Wijk. Bij uitgeverij Fragment verscheen De laatste ­landheer, zijn essaybundel over de Russische auteur Ivan Boenin.

Omvang: 60 p.
2023
Illustraties: binnenzijden omslag en in de tekst
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Afwerking: genaaid gebrocheerd
Oplage: 100 plus enige hc exemplaren
Prijs: Uitverkocht


26. Piet Wackie Eysten - Stefan Zweig & Joseph Roth

Stefan Zweig (1881–1942) was een Oostenrijkse schrijver van Joodse afkomst. Zijn meest bekende boek is De wereld van gisteren. Zweig had contact met tal van grote schrijvers en componisten, onder wie Klaus Mann, Joseph Roth, Karl Kraus, Rainer Maria Rilke, Sigmund Freud, Romain Rolland en Richard Strauss. Van deze vriendschappen is die met Joseph Roth misschien wel de meest gecompliceerde geweest.

Stefan Zweig en Joseph Roth. Een heilige drinker in de wereld van gisteren is het derde deel van een reeks over Stefan Zweig en een aantal belangrijke tijdgenoten in de jaren ’20 en ’30. Eerder verschenen Stefan Zweig en Klaus Mann. Een vaderlijke vriendschap en Stefan Zweig en Fackelkraus.

Omvang: 32 p.
2023
Illustraties: binnenzijde omslag en in de tekst
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: cahiersteek
Oplage: 125 exemplaren
Prijs: Uitverkocht


25. L.H. Wiener - Open brief aan P.F. Thomése

Na een vriendschappelijke omgang van meer dan twintig jaar treedt er in de literaire relatie tussen de auteurs P.F. Thomése en L.H. Wiener een element van vervreemding op, nadat Thomése uitgeverij Pluim, kort na de oprichting, verruilt voor uitgeverij Prometheus van Mai Spijkers, een man die door Wiener gekenschetst wordt als ‘een engerling, niet geïnteresseerd in boeken, alleen in de boekhouding.’ Als Thomése vervolgens in een interview in de Volkskrant Mai Spijkers roemt als ‘de beste uitgever die er in Nederland rondloopt’ wendt Wiener zich, zoals te verwachten viel, van hem af. Waardering voor Thoméses literaire talent is hierbij niet in het geding, de verschillende werelden waarin beide schrijvers leven des te meer.

Omvang: 21 p.
2022
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: cahiersteek
Oplage: 100 exemplaren
Prijs: € 17,50 (+ € 4,50 verzendkosten NL)


24. Bob Polak - Bij het gedicht Heet van de naald van Max de Jong

Heet van de naald behoort tot de klassiekers in de Nederlandse ­poëzie. Max de Jong (1917–1951) zou het zeer lange gedicht in 1946 in één nacht hebben geschreven nadat hij had gehoord dat een van zijn verre geliefden zou emigreren. In dit boek wordt aangetoond dat dat onjuist is. Max de Jong wilde tot in de al verschenen eerste druk nog wijzigingen aanbrengen in het gedicht.

Ook andere achtergrondinformatie over Heet van de naald wist Bob Polak boven water te halen. Wat verdiende Max de Jong aan de publicatie in 1947? Aan wie stuurde hij exemplaren? Hoe waren de recensies? Onthullend: naarmate Heet van de naald herdruk op herdruk beleefde, verschoof de mening van Max de Jongs vriend Hans van Straten van uiterst negatief naar uiterst welwillend.

Talrijke schrijvers en letterkundigen geven in dit boek hun mening over Heet van de naald, zoals Mensje van Keulen, Elsbeth Etty, Camiel Hamans, Solange Leibovici, Helge Bonset, Vic van de Reijt en Wouter van Oorschot.

Dit boek bevat tientallen illustraties: van handgeschreven notities van Max de Jong, van brieven, van boekomslagen en van krantenberichten. Daarnaast is de zesde druk van Heet van de naald hier opgenomen.

Omvang: 112 p.
2022
Illustraties: binnenzijde omslag en in de tekst
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20cm
Afwerking: genaaid gebrocheerd
Oplage: 125 exemplaren
Prijs: € 20 (+ € 4,50 verzendkosten NL)

 
 

23. L.H. Wiener - Over tijd en ruimte heen. Max de Jong revisited

In Over tijd en ruimte heen. Max de Jong revisited brengt L.H. Wiener een eerbetoon aan Max de Jong (1917–1951). Na lezing van diens onmachtige liefdesgedicht Heet van de naald en vervolgens het Dagboek stond Wiener ‘perplex van de herkenning’, zo schreef hij ruim 50 jaar geleden in Tirade.

Wiener beschrijft in zijn karakteristieke stijl (‘Ik heb het altijd goed kunnen vinden met neurotici.’) zijn grote verwantschap met Max de Jong nu meer in detail. Daarbij komt de rol van Gerard Reve en W.F. Hermans in het leven en werk van De Jong uitvoerig aan de orde.

Omvang: 21 p.
2022
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: cahiersteek
Oplage: 150 exemplaren
Prijs: € 17,50 (+ € 4,50 verzendkosten NL)


22. Frank van Dijl - Ik leef voor anderen, dat is beslist een feit

'Ik leef voor anderen, dat is beslist een feit' is het derde deel van een serie waarin Frank van Dijl de reisbrieven van Gerard Reve in Op weg naar het einde (1963) en Nader tot U (1966) nader beschouwt. Hij plaatst personen en gebeurtenissen in hun (literair-)historische context en onderzoekt de herkomst van citaten. Hij ziet hoe de schrijver worstelt met het 'Zinloze Feit' dat zijn werk ongeldig dreigt te maken.
In deze serie verschenen eerder 'Ik zou erg graag iets goeds schrijven' en 'Niets onmenselijks acht ik mij vreemd'.

Frank van Dijl (1951) is journalist. Hij schreef over boeken en schrijvers in Het Vrije Volk, Algemeen Dagblad en HP/De Tijd, en is redacteur van de literaire website Tzum en medewerker van NRC. Hij publiceerde De Avonden forever over het debuut van Gerard Reve.

Omvang: 52 p.
2022
Illustraties: binnenzijde omslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: genaaid gebrocheerd
Oplage: 150 exemplaren
Prijs: Uitverkocht


21. Piet Wackie Eysten - Stefan Zweig en Fackelkraus

Stefan Zweig (1881–1942) was een Oostenrijkse schrijver van Joodse afkomst. Zijn meest bekende boek is De wereld van gisteren. Het namenregister van deze autobiografie maakt duidelijk dat Zweig contact had met tal van grote schrijvers en componisten, onder wie Klaus Mann, Joseph Roth, Karl Kraus, Rainer Maria Rilke, Sigmund Freud, Romain Rolland en Richard Strauss. Over de contacten tussen Zweig en Karl Kraus is niet veel bekend. Maar, zoals Piet Wackie Eysten in dit boekje schrijft, is ook Zweig niet ontsnapt aan de vinnige pen van Kraus, die vooral bekend is vanwege het satirische eenmanstijdschrift Die Fackel en zijn drukbezochte voordrachten.

Stefan Zweig en Fackelkraus is het tweede deel van een reeks over Stefan Zweig en een aantal belangrijke tijdgenoten in de jaren ’20 en ’30.
Eerder verscheen Stefan Zweig en Klaus Mann. Een vaderlijke vriendschap.

Omvang: 32 p.
2022
Illustraties: binnenzijde omslag en in de tekst
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: cahiersteek
Oplage: 125 exemplaren
Prijs: Uitverkocht

 
 

20. Frank van Dijl - Niets onmenselijks acht ik mij vreemd

Met de reisbrieven die werden gebundeld in Op weg naar het einde (1963) en Nader tot U (1966) had Gerard Reve na 'jaren van tasten, zoeken en dwalen' zijn nieuwe vorm gevonden. 'Niets onmenselijks acht ik mij vreemd' is het tweede deel van een serie beschouwingen waarin Frank van Dijl de door Reve beschreven personen en gebeurtenissen in hun (literair)-historische context plaatst en waar nodig van duiding voorziet. Eerder verscheen 'Ik zou erg graag iets goeds schrijven'.

Frank van Dijl (1951) is journalist. Hij schreef over boeken en schrijvers in Het Vrije Volk, Algemeen Dagblad en HP/De Tijd en is redacteur van de literaire website Tzum en medewerker van NRC. Hij publiceerde De Avonden Forever over het debuut van Gerard Reve.

Omvang: 47 p.
2022
Illustraties: binnenzijde omslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: genaaid en gebrocheerd
Oplage: 150 exemplaren
Prijs: Uitverkocht

 
 

19. Piet Wackie Eysten - Stefan Zweig en Klaus Mann

Stefan Zweig (1881 - 1942) was een Oostenrijkse schrijver van Joodse afkomst. Zijn meest bekende boek is De wereld van gisteren. Het naamsregister van deze autobiografie maakt duidelijk dat Zweig contact had met tal van grote schrijvers en componisten, onder wie Joseph Roth, Karl Kraus, Rainer Maria Rilke, Sigmund Freud, Romain Rolland en Richard Straus. Tot deze kring behoorde ook Klaus Mann. Piet Wackie Eysten biedt op basis van de correspondentie tussen Zweig en Mann een fascinerend beeld van twee schrijvers in een gistend Europa.

Dit boekje is het eerste deel van een reeks over Stefan Zweig en een aantal belangrijke tijdgenoten.

Omvang: 24 p.
2022
Illustraties: binnenzijde omslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Uitvoering: cahiersteek
Oplage: 175 exemplaren
Prijs: Uitverkocht

 
 

18. Frank van Dijl - Ik zou erg graag iets goeds schrijven

Eén keer stal Frank van Dijl een boek. Hij plukte Op weg naar het einde uit een boekenkast in de Zweedse stad Gotenburg, begon er in te lezen en kon niet meer stoppen. Het boek zou hem nooit meer loslaten.

In een serie waarvan ‘Ik zou erg graag iets goeds schrijven’ het eerste deel is, plaatst hij de door Gerard Reve in zijn reisbrieven beschreven personen en gebeurtenissen in hun (literair-)historische context.
De tekst wordt afgesloten met een notenapparaat en een personenregister.

Frank van Dijl (1951) is journalist. Hij schreef over boeken en schrijvers in Het Vrije Volk, Algemeen Dagblad en HP/De Tijd en is redacteur van de literaire website Tzum en medewerker van NRC. Hij publiceerde De Avonden forever over het debuut van Gerard Reve en debuteerde zelf in 2019 met de roman Van Steen.

Omvang: 48 p.
2022
Formaat: 13x20 cm
Illustraties: binnenzijde omslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Uitvoering: genaaid gebrocheerd
Eenmalige oplage: 200 exemplaren
Prijs: Uitverkocht


17. Kevin Toma - Film Noir

De expressionistische cinematografie, de femmes fatales, de gleufhoeden, de stoere dialogen, de perfect uitgelichte sigarettenrook: er valt zoveel te genieten aan de Amerikaanse film noir. Toch is Kevin Toma om een andere reden zo verslaafd aan de even rauw-realistische als stijlvolle misdaaddrama's uit het klassieke Hollywood. Het fatalisme en de innerlijke verscheurdheid van de hoofdpersonages: dat is wat Toma zo verknocht maakt aan de films.

In zijn meeslepende ode aan film noir gaat Toma op zoek naar het fundament van dit genre. Hij plaatst de films in historisch perspectief en bespreekt de beste scènes uit zijn persoonlijke favorieten.

Kevin Toma (Sittard, 1974) is filmcriticus bij de Volkskrant, filmcomponist, docent en dj.

Omvang: 36 p.
2021
Formaat: 13x20 cm
Illustraties: veel
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Uitvoering: genaaid en gebrocheerd
Eenmalige oplage: 125 exemplaren
Prijs: Uitverkocht


voorkant met kader.jpg

16. Nico Keuning - Nader tot het violet en de dood

Nader tot het violet en de dood bevat twee beschouwingen van Nico Keuning over Het Boek Van Violet En Dood van Gerard Reve, dat in 1996, dus 25 jaar geleden verscheen.
Deel 1 bevat het verslag van een bezoek van Keuning aan Le Poët-Laval in de Drôme, dat uitmondt in een speurtocht naar de feiten rond leven en dood van de hoofdpersoon Jean-Luc Nicod.

Deel 2 schetst de wordingsgeschiedenis van deze roman, waarop Reve in 1963 al preludeerde, later door hem getypeerd als het boek dat alle boeken overbodig zal maken, behalve de Bijbel en het telefoonboek. Verder gaat Keuning onder meer in op de door Reve als angstig ervaren Ausweis-controle tijdens de boottocht in de oorlogsjaren naar Friesland en op de omineuze zomer van 1935 op het kampeerterrein De Paardenhemel in Groet.

Omvang: 40 p.
2021
Binnenzijde flappen 21 foto's
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
Formaat: 13 x 20 cm
Cahiersteek
Oplage: 250 exemplaren
Prijs: Uitverkocht

 
imgonline-com-ua-convert6v3qxxKQEMkF.jpg
 

Diederik_Gerlach_Jazzkarton.jpg

15. Diederik Gerlach - Jazzkarton

Jazzkarton is een bundeling van stukjes over jazz. Zij zijn het gevolg van een levenslange liefde van Diederik Gerlach, beeldend kunstenaar, voor jazzmuziek. Hij luistert al meer dan 50 jaar naar jazzelpees. Daarbij spelen de hoezen van die elpees een niet te onderschatten rol. Voor Jazzkarton maakte hij een flinke keuze uit die hoezen, elk met een eigen verhaal.

De vormgeving was in handen van grafisch ontwerper Ben Faydherbe. Ieder stukje is geplaatst in een lettertype dat bij de betreffende hoes past, voor zover dat mogelijk was. Daardoor is het een veelzijdig geheel geworden, dat niet alleen interessant is voor de echte jazzliefhebbers en jazzbeoefenaars, maar ook voor liefhebbers van vormgeving en speciale boekuitgaven.

Omvang: 56 p. met tientallen illustraties
2021
Vormgeving: Ben Faydherbe
Formaat: 15 x 22 cm
Genaaid en gebrocheerd
Oplage: 150 exemplaren
Prijs: uitverkocht


Web Omslag Veilinghuis.png

14. Gustan Asselbergs - In een veilinghuis wordt niet gelezen

In vijf beschouwingen biedt Gustan Asselbergs, oud-medewerker van een veilinghuis, een inkijkje in de fascinerende wereld van het veilingwezen. Zijn werkzaamheden, in het bijzonder het selecteren, taxeren en beschrijven van boeken en ander papier, stonden zelden op zichzelf. Want vaak blijken boeken en mensen op enigerlei wijze met elkaar te zijn verknoopt. In plaats van neutrale bemiddeling kon Asselbergs het niet laten zich het lot van boek en mens persoonlijk aan te trekken. Zijn bekommernis varieert van afgedankte poëziebundels tot de kwetsbaarheid van excentrieke veilingbezoekers.

Deze bundel wordt ingeleid met een essay van Willem Otterspeer, die veilinghuizen typeert als de laatste posten in de strijd tegen vergankelijkheid.

Omvang: 28 p. met 5 illustraties
2021
Vormgeving: Nenke van Wermeskerken
Formaat: 13 x 20 cm
Omslag met flappen en een cahiersteek
Eerste druk: 100
Tweede druk: 75
Prijs: Uitverkocht


Vooromslag_Boekenjacht.jpg

13. Cornelis Jan Aarts - Boekenjacht

Cornelis Jan Aarts is een fervent boekenjager en stroopt al meer dan vijftig jaar markten, beurzen, veilingen en antiquariaten af. Boekenjacht beschrijft vele facetten van een grenzeloze hartstocht - ook in letterlijke zin, want buitenlandse reizen lopen steevast uit op speurtochten naar obscure boeken. Zijn boekenliefde is oeverloos en eindeloos; onbekende edities van Willem Elsschot wekken evenzeer zijn begeerte als Zwarte Beertjes met kleurige omslagen van Dick Bruna. Antiquaren, marktkooplui, zielsverwante boekengekken, meesterdrukkers, bekende en onbekende schrijvers, redders van ontheemde boeken, boekhistorici, bibliografen, conservatoren en uitgevers kruisten zijn pad. Velen van hen worden ten tonele gevoerd, vaak in een onverwachte situatie of in vermomde gedaante. Zijn overleden vrienden Serge Sitniakowsky en Gerrit Komrij worden herdacht in liefdevolle portretten.

Meer dan 400 afbeeldingen in kleur
In linnen gebonden door boekbinderij Van Waarden
Met stofomslag
Vormgeving: Huug Schipper, Studio Tint
248 p.
2020
Formaat: 29,5 x 16,5 cm
Oplage: 600
Prijs: Uitverkocht


DeLaatseLandheer2.png

12. Jan Paul Hinrichs - De laatste landheer

Slavist Jan Paul Hinrichs bundelt in De laatste landheer twaalf stukken over zijn favoriete auteur: Nobelprijswinnaar Ivan Boenin (1870-1953). Elf stukken verschenen in de jaren 1987-2020 verspreid en zijn drastisch bijgewerkt. Te samen schilderen ze een portret van een meester in de landschapschildering en lyrisch autobiografisch proza. Odessa, de havenstad aan de Zwarte Zee, en het Zuid-Franse Grasse zijn steeds opduikende locaties.

Hinrichs portretteert Boenin, die na de Russische revolutie naar Frankrijk uitweek, als de laatste aristocraat van de Russische letteren: een charmant maar ongenaakbaar heerschap, middelpunt van elk gezelschap en vrouwenliefhebber die zijn imago van goed gekleed heer koesterde, maar tegelijkertijd een bohémien was. Uiteindelijk komt de schijnbaar zo autoritaire Boenin via zijn veelvuldig aangehaalde dagboeken en brieven over als een man vol wroeging en doodsangst. Maar bovenal blijkt hij een integer en verrassend modern auteur die het communisme vroegtijdig scherp
analyseerde. Even voorbeeldig reageerde Boenin op nazisme en antisemitisme: tijdens de Tweede Wereldoorlog bood hij Joodse onderduikers onderdak in zijn huurvilla in Grasse. Ook het dagboek uit die oorlogstijd komt uitvoerig aan de orde.

Ivan Boenins werk is in vier delen opgenomen in de Russische Bibliotheek van Van Oorschot. Zijn honderdvijftigste geboortedag dit jaar vormde de aanleiding om de beschouwingen van Hinrichs te bundelen. Het resultaat is een fascinerend portret van een aristocraat die banneling werd.

In halflinnen gebonden door Van Waarden
100p.
2020
Formaat: 13,3 x 20 cm
Oplage: 100
Prijs: Uitverkocht


Geheime 2.png

11. Maarten Asscher - Geheime verbindingen. Vijf fotosyntheses.

Al sinds lang verzamelt Maarten Asscher zwart-witfoto’s die hem op een bepaalde manier intrigeren.Foto’s die direct vragen oproepen. Wat leert ons het verlaten werkbureau, gefotografeerd op de dag dat het genie dat eraan werkte is overleden? Wat overheerst in een foto van het Amsterdamse Spui van honderd jaar geleden: herkenning of vervreemding? En is de beroemde foto van spelende kinderen in een sliert rivieraken over de Seine in Parijs het product van meesterschap of van toeval? Of het nu gaat om New Yorkse taxi-danseressen of om de staatsbegrafenis van Paul Valéry, elk van deze vijf Kousbroekiaanse fotosyntheses is een elegante bespiegeling op het knooppunt van fotografie, tijd, herinnering en levenskunst.

In halflinnen gebonden
28p.
2020
Formaat: 13,5x20,5 cm
Oplage: 75
Prijs: Uitverkocht


Altijdwatomslag.jpg

10. Nop Maas - ALTIJD WAT

Over het maken van brievenuitgaven van Gerard Reve.

Dit boekje gaat over de ervaringen van Nop Maas- auteur van de monumentale biografie van Gerard Reve- als annotator bij de brievenboeken van Reve. In de periode 1983-2008 schreef Maas noten bij elf boeken. Dat ging niet altijd van een leien dakje. Allerlei schermutselingen met Reve, Schafthuizen en uitgevers passeren de revue. Ook besteedt Maas kort aandacht aan de periode waarin Sjaak Hubregtse deze rol vervulde.

Het boekje bevat naast een prachtige foto van Eddy Posthuma de Boer van Reve, leunend tegen een rode brievenbus in Greonterp, ook afbeeldingen van de boeken waarin de noten van Maas zijn opgenomen.

40 p.
2020
Formaat: 20x13 CM met 12 illustraties
Omslag met flappen en een cahiersteek
Eerste druk: 100
Tweede druk: 50
Derde druk: 100
Prijs: Uitverkocht


Omslagsnijders.png

9. A.L. Snijders - De Nescio Leesclub

Bijna 25 jaar geleden hield A.L. Snijders een praatje voor de Nescio Leesclub. Van die bijeenkomst maakte hij maar liefst drie verslagen. Nescio komt hierin maar zijdelings aan de orde. Meer aandacht besteedt hij aan John Cheever en Remco Campert. Behalve deze verslagen bevat het boekje ook nog een brief aan de echtgenote van de voorzitter van deze leesclub. 

20 p.
2019
Formaat: 22x14 CM
Gedrukt op Zerkall Bütten. Cahiersteek
Oplage standaard: 125 genummerde exemplaren
Prijs standaard:  Uitverkocht

Oplage luxe (in half perkament gebonden): 15 genummerde exemplaren
Prijs luxe: Uitverkocht


Hart2.jpg

8. Sarah Hart - Parijs revisited

“Als je teruggaat naar een oord waar je vroeger gewoond hebt is wat je zoekt niet verandering, niet nieuwe beelden maar bevestigingen van de oude, een stempel over het mentale beeld: vu et approuvé, alles is er nog.”

In deze stukken, verschenen in Vrij Nederland en de Provinciale Zeeuwse Courant, beschrijft Sarah Hart haar liefde voor Parijs, de mooiste stad van de wereld, waar ze twintig jaar lang heeft gewoond. Natuurlijk is alles niet meer zoals het was, maar de oude geesten lopen er nog rond, David Hockney staat nog achter haar in de rij voor de bioscoop en bus 68 neemt nog steeds dezelfde dagelijkse route. Nieuwe ontdekkingen, als de verrassende aanblik op een stralende zaterdagochtend op weg naar de Jardin du Luxembourg, passen naadloos in het oude beeld.

Vertaling Rudy Kousbroek

39 p.
2019
Formaat: 20x13 CM met 4 illustraties
Gedrukt op Zerkall Bütten. Cahiersteek.
Oplage: 75
Prijs: Uitverkocht


Zeeman.png

7. Michaël Zeeman - Brieven aan Maarten Asscher
Reisbrieven uit Capezzana, Parijs, Burgos, en Santiago de Compostela.

De brievenuitgave Beelden zoek je nooit, beelden vind je van Michael Zeeman bevat een viertal lange brieven, geschreven uit den vreemde en gericht aan een Amsterdamse vriend. De brieven, die te lezen zijn als autobiografische reisverslagen, dateren uit de jaren 1997-1999, toen de te jong overleden dichter, cultuurcriticus, schrijver en journalist op het toppunt was van zijn intellectuele, kunstzinnige en cultuurhistorische nieuwsgierigheid en de daarbij behorende reis- en schrijflust. Eerder dan brieven zijn het misschien privé-versies van reportageachtige stukken, persoonlijker dan de essays en kritieken die na zijn dood in 2009 verzameld werden in de grote bundel Aan mijn voormalig vaderland (De Bezige Bij, 2010), maar vervuld van eenzelfde gretigheid en energie. De brieven bevatten kleurrijke beschrijvingen uit met zorg door de auteur gekozen pleisterplaatsen in Italië en Spanje en fraaie portretten van het onalledaagse gezelschap dat Zeeman daar opzocht. Maar ook de benauwenissen van de Amsterdamse grachtengordel komen aan bod, in een brief vol roddels en persoonlijke verwijzingen, alsook satirische beschrijvingen vanuit het sindsdien door de Nederlandse Staat genadeloos opgeheven Institut Néerlandais te Parijs, waar Zeeman enige tijd als schrijver logeert. Bij elkaar vormt dit postuum verschijnende epistolaire vierluik, precies tien jaar na Zeemans dood, een mooie staalkaart van de ongebreidelde literaire persoonlijkheid die hij was. De vriend aan wie de brieven zijn gericht, voormalig uitgever, ex-boekhandelaar en schrijver Maarten Asscher, schreef bij de bundel een nawoord.

59 p.
2019
Formaat: 22,5x14,5 CM
Oplage: 100
Prijs: €37,50 (incl. 9% BTW)
Verzendkosten: €4,50


Group.png

6. Nancy Stoop - De rode lijn

De rode lijn schetst een rijk geïllustreerd beeld van de culturele activiteiten (beeldende kunst, jazz en poëzie) van Ben Walenkamp in Leiden in de jaren 1965-2018.
Walenkamp is vooral bekend vanwege de meer dan 100 muurgedichten in Leiden. Verder haalde hij wereldbekende beoefenaren van de jazz naar Café De Twee Spieghels. Ook spraakmakend was zijn galerie waarin hij werk van ZERO-kunstenaars, zoals Jan Schoonhoven en Ad Dekkers, liet zien.

47 p.
2018
Formaat: 22x19 CM
Oplage: 100
Prijs: Uitverkocht


August.jpg

5. August Willemsen - Noodlot is nooit ver uit mijn gedachten Brieven aan Theo Sontrop

Bezorgd en van een nawoord voorzien door Jan Paul Hinrichs

Noodlot is nooit ver uit mijn gedachten bevat dertien brieven die August Willemsen (1936-2007) in de jaren 1972-1997 schreef aan Theo Sontrop (1931-2017), directeur van De Arbeiderspers. De met aanstekelijke gretigheid geschreven brieven getuigen van de enorme betekenis die Willemsen hecht aan het contact met Sontrop, ‘een persoon van onschatbaar belang’, klankbord in moeilijke tijden, onvervangbaar als uitgever, zonder wie allerlei boekuitgaven ondenkbaar waren. De brieven documenteren de ontwikkeling die August Willemsen doormaakte van de vertaler van Fernando Pessoa’s Gedichten tot de schrijver van Braziliaanse brieven en De val. Het gaat om meer dan literair werk: met pretentieloze oprechtheid doet Willemsen ontboezemingen over zijn alcoholconsumptie en vrouwenavonturen. De brieven laten zich zo ook lezen als een autobiografie in fragmenten: stukjes tijd, snapshots, beleefd in Amsterdam-Bijlmermeer, Laren – het oord van revalidatie uit De val –, Rio de Janeiro en Melbourne, oftewel de vier cruciale plaatsen in August Willemsens schrijversleven.
De brieven zijn bezorgd door en van een nawoord voorzien Jan Paul Hinrichs die in 2018 reeds voor uitgeverij Fragment August Willemsens Brieven aan De Lantaarn bezorgde.
De uitgave verschijnt in een eenmalige oplage van 100 in halflinnen gebonden exemplaren

55 p.
2018
Formaat: 22.5x14.5 CM
Oplage: 100
Prijs: Uitverkocht


Lantaarn.jpg

4. August Willemsen - Brieven aan De Lantaarn

Toegelicht en van een nawoord voorzien door Jan Paul Hinrichs

Brieven aan De Lantaarn documenteert de weinig bekende samenwerking van meester-vertaler August Willemsen (1936-2007) en het Leidse studentenuitgeverijtje De Lantaarn. Deze gaf in de jaren 1981-1983 drie vertalingen door Willemsen van Braziliaanse auteurs uit: Gedichten door João Cabral de Melo Neto, Gedichten van Manuel Bandeira en de novelle Het uur en ogenblik van Augusto Matraga van João Guimarães Rosa. Alleen het laatste boekje werd later door een reguliere uitgeverij herdrukt. Alle vijftien brieven van Willemsen aan De Lantaarn zijn in deze uitgave gepubliceerd en uitvoerig toegelicht door De Lantaarn-redacteur van weleer, slavist Jan Paul Hinrichs. In zijn nawoord gaat hij dieper in op de samenwerking. De uitgave verschijnt in een eenmalige oplage van 75 exemplaren en is rijk geïllustreerd, onder andere met de covers van de nu bijna onvindbare, in lage oplage verschenen De Lantaarn-uitgaven.

48 p.
2018
Formaat: 20x13 CM
Oplage: 75
Prijs: Uitverkocht


Hart.jpg

3. Sarah Hart - De straten van Parijs

Sarah Hart schreef jarenlang een column in de boekenbijlage van Vrij Nederland. Een aantal van deze columns, over Ierland, waar haar familie vandaan komt, en Parijs, waar ze bijna twintig jaar gewoond heeft, zijn gebundeld in: Gehuurde wereld (1998).
In De straten van Parijs keert Sarah Hart terug naar haar allereerste jaren in Parijs, vanaf 1970, het jaar waarin ze een stad ontdekte, waar ze de rest van haar leven wilde blijven wonen.
De straten van Parijs: een wandeling door een verloren tijd.

20 p.
2017
Gedrukt op Zerkall Bütten. Cahiersteek.
Oplage: 200
Formaat: 20x13 CM
Prijs: €17,50
Verzendkosten: €4,50


omslagaminado.jpg

2. Don-Aminado - Ook valsemunters hebben hun kosten

Uit het Russisch vertaald en van een nawoord voorzien door Jan Paul Hinrichs.

18 p.
2017
Oplage: 50
Formaat: 20x13 CM
Prijs: Uitverkocht


eerst_komt_het_wachten_het_verheugen.png

1. Maxim Februari - 'Eerst komt het wachten, het verheugen...'

9 p.
2016
Oplage: 50
Formaat: 20x13 CM
Prijs: Uitverkocht